انواع کاندوئیت‌های برق

0

انواع کاندوئیت برق

هنگامی که برق‌کاران شروع به سیم‌کشی در ساختمان‌ها می‌کنند، اولین تصمیمی که باید بگیرند، نوع سیم‌کشی مورداستفاده است. تعیین نوع سیم‌کشی مناسب، کار را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند و همچنین ناهماهنگی سیم‌کشی کمتری وجود خواهد داشت. استفاده از مجرای برق، یکی از روش‌های اجرای سیم‌کشی است. مجرای برق به لوله‌های بادوام و انواع دیگر محفظه‌های سیم‌کشی اشاره دارد که برای محافظت از هادی‌های سیم‌کشی الکتریکی در طول مسیر استفاده می‌شود. در اینجا قصد داریم در مورد انواع کاندوئیت برق بحث کنیم و هر یک از هفت نوع رایج آن را شرح دهیم.

کاندوئیت برق چیست

لوله‌های از جنس فلز یا پلاستیک را که سیم‌های برق از درون آن‌ها عبور می‌کنند، کاندوئیت برق یا مجرای الکتریکی می‌نامند. کاندوئیت‌ها از کابل‌ها در برابر عوامل آسیب‌زا مانند نور خورشید محافظت می‌کنند و برای مکان‌های مختلفی مانند اتاق زیر شیروانی، فضاهای مرطوب، زیرزمین‌ها و مخصوصاً فضاهای بیرونی و باز کاربرد دارند. استفاده از کاندوئیت‌ها یکی از راه‌های استاندارد برای مراقبت و نظم بخشیدن به کابل‌ها و نیز جلوگیری از نازیبا شدن محیط‌های مختلف است.

لوله کاندوئیت‌ برق

انواع کاندوئیت‌های برق

سیستم‌های مجرا به‌طورکلی بر اساس مواد مورداستفاده برای ایجاد سختی مکانیکی، لوله و ضخامت دیواره آن‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. انتخاب جنس کاندوئیت به عواملی چون مقاومت در برابر خوردگی و سطح حفاظتی که هرکدام ارائه می‌دهند و البته با در نظر گرفتن فاکتور هزینه بستگی دارد. استفاده از هر نوع کاندوئیت برق به استانداردهای موردنیاز هر پروژه وابسته است که مشخص کردن این استانداردها نیازمند مشاوره با متخصصان امر برق‌کاری می‌باشد. در ادامه مطلب به انواع کاندوئیت برق که به عنوان مجرا مورد استفاده قرار می‌گیرند، اشاره خواهد شد.

۱٫ کاندوئیت فلزی الکتریکی (EMT)

لوله‌های فلزی برق (EMT) یکی از نمونه‌های متداول لوله‌های خم‌نشدنی هستند. این لوله‌ها به‌طور کلی از فولاد گالوانیزه ساخته می‌شوند، اما جنس آن‌ها می‌تواند آلومینیومی نیز باشد. از این لوله‌ها معمولاً به عنوان مجرای «دیوار نازک» نیز یاد می‌شود. زیرا در مقایسه با RMC نازک‌تر و سبک‌تر می‌باشد. این لوله‌ها ممکن است سفت باشند، اما می‌توان آن‌ها را به راحتی با استفاده از یک ابزار ساده که به عنوان خم‌کن مجرایی نامیده می‌شود، خم کرد.
این لوله‌ها از پرکاربردترین انواع کاندوئیت برق محسوب می‌گردد و با اتصالات و کوپلینگ‌هایی نصب می‌شوند که به‌طور کامل با اتصال‌دهنده‌های فشاری یا پیچ تنظیم شده باشند. خود لوله‌ها مانند IMC یا RMC رزوه‌ای نیستند. اندازه‌های استاندارد موجود برای EMT شامل ۱ اینچ تا ۵/۱ اینچ است. از کاندوئیت EMT عموماً در سیم‌کشی داخلی در معرض دید ساختمان‌های تجاری یا مسکونی سبک استفاده می‌شود.

۲٫ مجرای فلزی سخت (RMC)

حروف اختصاریRMC مخفف عبارت Rigid Metal Conduit به معنای مجرای فلزی سخت هستند. این نوع لوله‌ها از فولاد گالوانیزه سنگین‌وزن ساخته می‌شوند و با استفاده از اتصالات رزوه‌ای نصب می‌گردند. آنها معمولاً در فضاهای باز و برای محافظت بیشتر از کابل‌ها در برابر آسیب‌های محیطی کارایی دارند. ارائه محافظت زیاد از کابل‌ها به‌ویژه در سیم‌کشی برای تابلوهای برقی خیابان‌ها، چراغ‌های راهنمایی، چراغ‌های خیابان‌ها و سایر تجهیزات بیرونی، امری بسیار مهم است.
مجرای فلزی سخت فقط در طول‌های حدود ۳ تا ۶ متر در دسترس می‌باشد. مجرای فلزی سفت‌وسخت یکی از پرهزینه‌ترین گزینه‌ها برای سیم‌کشی برق در بازار محسوب می‌شود. با این‌ حال، استحکام و دوام بیشتری را نیز ارائه می‌دهد که یک مزیت بزرگ است.

۳٫ لوله فلزی متوسط (IMC)

یکی دیگر از انواع کاندوئیت برق لوله فلزی متوسط یا IMC است. این لوله‌های فلزی رده میانی در واقع نسخه سبک‌تر و نازک‌تر RMC هستند. با این ‌حال، به طور مساوی برای استفاده برای همه برنامه‌های مشابه، درست مانند RMCدارای تأییدیه می‌باشند. در برخی موارد، استفاده از IMC در ساخت‌وساز رایج‌تر است، زیرا بسیار سبک‌تر می‌باشد و کار با آن آسان است. همچنین این لوله همان سطح حفاظتی RMC را نیز ارائه می‌دهد و جایگزین اقتصادی‌تری برای پروژه‌هایی است که صرف هزینه‌های زیاد در آن‌ها امکان‌پذیر نیست.

مطالب مشابه

کاندوئیت فلزی الکتریکی (EMT)

۴٫ لوله فلزی انعطاف‌پذیر (FMC)

لوله فلزی منعطف FMC به عنوان «گرین فیلد» نیز شناخته می‌شود که از نام مخترع آن گرفته شده است. این لوله دارای ساختار مارپیچی می‌باشد که آن را بسیار انعطاف‌پذیر می‌کند. انعطاف پذیری لوله‌های FMC باعث می‌شود که نصب توکار آنها در دیوار و سازه‌های دیگر آسان باشد. اما استاندارد استفاده از این لوله‌های انعطاف‌پذیر معمولا برای مکان‌های خشک داخلی است. علاوه بر این، لوله فلزی انعطاف‌پذیر FMC یک انتخاب عالی برای بسیاری از مناطقی است که به اتصالات نزدیک و خم‌های محکم‌تر نیاز دارند. چراغ‌ها، دریچه‌های زیر شیروانی و آبگرمکن‌ها نمونه‌های رایجی از نصب این لوله‌های فلزی انعطاف‌پذیر هستند.

۵٫ فلز انعطاف‌پذیر مقاوم در برابر مایعات (LFMC)

لوله‌های فلزی انعطاف‌پذیر LFMC یا مایع محفوظ، نوع خاصی از لوله‌های فلزی انعطاف‌پذیر هستند که با اتصالات الزاماً مهروموم‌شده استفاده می‌شوند و دارای روکشی پلاستیکی نیز می‌باشند. قطعاتی که کل LFMC را تشکیل می‌دهند به آن خاصیت ضد آب بودن بخشیده‌اند. کارایی اصلی این مجراها که از انواع کاندوئیت برق هستند، در لوله‌کشی‌های زیر آب و تأسیسات آب‌شیرین‌کن است. این مجرای فلزی الکتریکی در تجهیزات فضای باز مانند واحدهای تهویه مطبوع نیز استفاده می‌شود.

۶٫ لوله‌های غیرفلزی الکتریکی (ENT)

ENT یک لوله پلاستیکی موجدار انعطاف‌پذیر است و معمولاً با اتصالات پلاستیکی چسبانده‌ می‌شود یا به وسیله بست محکم می‌گردد. علاوه بر این، وقتی صحبت از نصب و دیوارهای اسکلت فلزی یا چوب‌های استاندارد می‌شود، این لوله‌ها را می‌توان در سازه‌های بلوک بتنی نصب کرد و در ابتدا می‌توان آن را با بتن پوشاند. علاوه بر این، این لوله‌ها به دلیل رنگ آبی آن‌ها، «لوله سمورفینگ» نیز نامیده می‌شوند.

۷٫ لوله پی‌وی‌سی سخت (PVC)

لوله پی‌وی‌سی یا پلی وینیل کلرید سفت‌وسخت کاملاً شبیه لوله پلاستیکی است و در محیط‌های خورنده کارایی دارد و این لوله با استفاده از اتصالات پلاستیکی که مستقیماً به هم می‌چسبند، نصب می‌شود. لوله پی‌وی‌سی می‌تواند بلافاصله پس از گرم شدن در جعبه بخار قابل‌حمل خم شود. مجموعه لوله‌های پی‌وی‌سی همچنین می‌توانند ضد آب باشند، زیرا اتصالات و لوله‌های مجرا به هم چسبیده‌اند. ثابت‌شده است که PVC برای دفن سریع در زمین و چندین کاربرد دیگر واقعاً مناسب می‌باشد.

جمع‌بندی
استفاده از مجرای برق یا کاندوئیت، یکی از راه‌های استاندارد برای اطمینان از سلامت و ایمنی کابل‌ها و سیم‌های مورداستفاده در سیستم برق ساختمان است. در این مطلب انواع کاندوئیت برق را معرفی نمودیم.

 

منابع

امتیاز مطلب post

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.