تاریخچه استفاده از لوله های فولادی

4

تاریخچه استفاده از لوله های فولادی

لوله فولادی / شاید اولین استفاده کنندگان از لوله کشی کشاورزانی بودند که آب را از نهرها و رودخانه ها به مزارع خود هدایت می کردند. شواهد باستان شناسی نشان می دهد که در سال ۲۰۰۰ قبل از میلاد، چینی ها از لوله هایی برای انتقال آب به مکان های مورد نظر استفاده می کردند. در قرن اول بعد از میلاد اولین لوله های سربی در اروپا ساخته شد. اولین روش تولید لوله فولادی در اوایل دهه ۱۸۰۰ معرفی شد و با گذشت زمان به شکل مدرن امروزی تبدیل شد.

قیمت لوله آهنی

قیمت لوله بسته به نوع، ضخامت، سایز و … متغیر است، از طرفی بسته به حجم سفارش، قیمت لوله ممکن است تغییر کند. یکی از ویژگی های مهمی که بر قیمت لوله تاثیر می گذارد قطر اسمی لوله می باشد. مقدار مقاومت لوله در برابر فشار وارده به آن را قطر اسمی لوله می گویند.

با توجه به نکته ای که در مورد قطر لوله و ضخامت آن ذکر شد، باید نوع مصرف لوله به طور واضح مشخص شود تا بتوان لوله مناسب سازه یا عملکرد مورد نظر را خریداری کرد.

انواع لوله

انواع لوله در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد اما باید قبل از خرید نوع لوله مورد خود را مشخص کنید. لوله ها از نظر ساختار، سایزبندی، جنس به چندین نوع تقسیم بندی می شوند که هریک از این انواع لوله برای مصارف خاصی تعبیه شده اند.

انواع لوله را می توان بر اساس نوع ساخت نیز دسته بندی نمود.

  • لوله‌های درزدار: لوله درزدار با شکل دادن ورق های مسطح، به شکل گرد یا دایره ای توسط دستگاه خم کن غلتکی یا صفحه ای ساخته می شود. سپس لوله با استفاده از یک منبع انرژی بالا جوش داده می شود. لوله درزدار را می توان در سایزهای بزرگ و بدون محدودیت سایز تولید کرد. لوله درزدار معمولاً برای حمل و نقل آب، نفت یا گاز در مقادیر زیاد استفاده می شوند.
  • لوله‌های بدون درز: برای تولید لوله فولادی بدون درز، از شمش فولادی به عنوان ماده خام استفاده می کنند، سپس با استفاده از نورد گرم، لوله بدون درز تولید می گردد. در زمانی که نیاز به لوله هایی با قطر بزرگ و با دیواره ضخیم است، معمولاً از این روش برای تولید لوله استفاده می شود.

حال می توان انواع لوله را به شرح زیر بیان کرد:

  • لوله گالوانیزه
  • لوله گازی
  • لوله مبلی
  • لوله مانیسمان
  • لوله داربستی
  • لوله جدار چاه

لوله ها نیز دارای سایزبندی مختلفی می باشند که هر کدام از این سایزندی ها برای کارکرد خاصی استفاده می شود. در کل لوله ها دارای سایزبندی ۱، ۲، ۱۰، ۱۳، ۱۶، ۱۸، ۲۰ و … می باشند.

کاربرد لوله در ساخت و ساز

لوله فولادی در صنایع مختلف استفاده می شود، از پالایشگاه ها گرفته تا تاسیسات ساختمانی، همه از لوله های فولادی استفاده می کنند. امروزه با افزایش ساخت و ساز ساختمان، استفاده از انواع لوله ها بسیار افزایش یافته است. هر کدام از لوله ها با توجه به جنس، اندازه و ابعاد، شکل و … در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

لوله های فولادی از آنجایی که ساختاری مستحکم و مستحکم دارند، برای زیرساخت هایی مانند فاضلاب، انتقال گاز از پالایشگاه ها، انتقال آب به سرتاسر شهرها و شهرک ها و … استفاده می شود.

لوله گالوانیزه دارای پوشش روی مذاب است، بنابراین مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد. لوله مانیسمان یک لوله بدون درز است که برای انتقال نفت و گاز استفاده می شود.

5/5 - (3 امتیاز)

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.