قوطی کلید برق گالوانیزه

قوطی کلید برق چیست؟

0

قوطی کلید برق گالوانیزه

قوطی کلید از کاربردی‌ترین و کلیدی‌ترین اجزاء مورد استفاده در سیم‌کشی برق ساختمان‌ها به شمار می‌رود. با استفاده از قوطی‌های کلید برق قادر خواهید بود تا کلید و پریز برق را به شکل ایمن و بادوام به دیوار متصل نمایید. قوطی‌های کلید برق در انواع پلاستیکی و گالوانیزه به تولید می‌رسند که هرکدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. در این مطلب قوطی کلید برق گالوانیزه را از زوایای گوناگون معرفی می‌نماییم.

قوطی کلید برق چیست؟

قوطی کلید برق گالوانیزه قطعه‌ای است که در حفره دیوار نصب می‌گردد و سپس کلید و پریز برق درون آن جا داده می‌شوند. اگر از قوطی کلید برق استفاده شود، برای اتصال کلید و پریز به دیوار برق نیازی به چنگک نیست و شاهد بروز مشکلاتی نظیر شل شدن یا خارج شدن کلید و پریز از دیوار هم نخواهید بود. قوطی‌های کلید برق در اندازه‌ها و استانداردهای گوناگونی به تولید می‌رسند و با همه کلید و پریزهای برق موجود در بازار سازگار هستند. با نصب قوطی کلید و پریز برق شاهد مشکلاتی نظیر نفوذ گردوغبار، عدم زیبایی و بی‌نظمی و عدم استحکام اتصال کلید و پریز برق نخواهیم بود.

قوطی‌های کلید برق را می‌توان به صورت توکار و روکار نصب نمود و در همه دیوارهای ثابت و پیش ساخته نیز قابل نصب هستند. نصب قوطی کلید برق به این صورت است که ابتدا حفره‌ای درون دیوار ایجاد می‌شود، سپس قوطی کلید برق درون آن قرار می‌گیرد و با گچ کاری سفت و مستحکم می‌گردد. این قوطی‌ها در انواع دو پیچ و چهار پیچ تولید می‌شوند که نوع چهار پیچ آن‌ها از اتصال قوی‌تری بهره می‌برد. در ادامه مطلب، ویژگی‌های اساسی قوطی کلید برق گالوانیزه را بیشتر مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ویژگی‌های قوطی کلید برق گالوانیزه

ویژگی‌های قوطی کلید برق گالوانیزه

قوطی کلید برق گالوانیزه از ورق‌های گالوانیزه تولید می‌شود و از بدنه محکمی برخوردار می‌باشد. مزیت استفاده از ورق گالوانیزه برای تولید قوطی‌های کلید برق در این است که قوطی در برابر خوردگی مقاوم خواهد بود. قوطی‌های کلید برق گالوانیزه از استحکام و قیمت بیشتری نسبت به انواع قوطی‌های پلاستیکی برخوردار هستند. این قوطی‌ها از فلزاتی چون فولاد و آهن ساخته می‌شوند و با روکش گالوانیزه در برابر رطوبت بیمه می‌گردند. قوطی‌های کلید برق گالوانیزه در ابعاد ۷ در ۷، ۱۰ در ۱۰، ۱۵ در ۱۵ و ۲۰ در ۲۰ سانتیمتر به تولید می‌رسند و با انواع استانداردهای کلید و پریز سازگار هستند.

از مهم‌ترین ویژگی‌های قوطی کلید برق گالوانیزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از فلزات منسجم و مستحکم تولید می‌شود، بنابراین دوام خوبی دارد
  • از ۸ ورودی و خروجی برای انواع مجراهای برق و کابل بهره می‌برد
  • از عمق مناسبی برخوردار است تا با انواع کلیدها و پریزها سازگار باشد
  • برای اتصال آن از ۴ پیچ استفاده می‌شود و اتصال محکمی دارد
  • داخل و بیرون آن از یک تیغه بهره می‌برد که برای استحکام در مقابل فشارهای مکانیکی زیاد طراحی شده است
  • انواع کلیدهای توکار و روکار می‌توانند درون آن قرار بگیرند
  • گوشه‌های آن دارای گیره‌ای ۳ میلی‌متری برای نصب ایمن می‌باشد
  • از بوشن لوله یکپارچه برخوردار است تا فضای بیشتری در انتقال سیم‌ها داشته باشد
  • بدنه آن از ضخامت ۱ میلی‌متر و بیشتر برخوردار است
  • قیمت قوطی کلید برق گالوانیزه بر اساس اندازه و نوع آلیاژ به کار رفته در آن تعیین می‌گردد

انواع قوطی کلید برق گالوانیزه

قوطی کلید برق گالوانیزه در اشکال گوناگونی تولید می‌شود تا پاسخگوی تمام عملیات سیم‌کشی باشد. اشکال مربع، گرد و مستطیل از انواع مختلف این قوطی‌ها هستند.

قوطی‌های مربعی: کلید برق گالوانیزه در اندازه‌های ۴ در ۴ اینچ و بیشتر و با عمق‌های مختلف تولید می‌شود و برای نصب آن‌ از براکت نیز می‌توان استفاده نمود. این قوطی‌ها همه‌کاره هستند و یک انتخاب عالی برای کاربردهای مختلف داخلی به شمار می‌روند. این قوطی‌های مربعی برای نصب درون دیوار (مخفی یا توکار) یا روی دیوار (در معرض دید یا روکار) مناسب هستند. آنها همچنین می‌توانند به عنوان نقطه اتصال برای هادی‌های متعددی که به حجم و فضای خمش بیشتری نیاز دارند، مورد استفاده قرار گیرند. قوطی‌های مربعی برای کاربردهای سقفی به‌استثنای پشتیبانی از فن نیز قابل اجرا هستند. قوطی‌های مربعی گالوانیزه را می‌توان با انواع لوله‌ها، کابل‌های فلزی و کابل‌های غلاف غیرفلزی استفاده کرد.

قوطی‌های گرد: کلید برق گالوانیزه برای کلید و پریزهای گرد استفاده می‌شود و برای فضاهای کوچک مناسب‌تر است. این جعبه‌ها بیشتر به شکل توکار نصب می‌شوند، برای نصب هادی‌های متعدد کارایی ندارند و برای دیوارهای پیش ساخته ایده‌آال هستند.

قوطی‌های مستطیل: قوطی‌های مستطیل گالوانیزه از اندازه‌های بزرگ بهره می‌برند و برای استفاده‌های ریلی نیز مناسب هستند. با نصب این قوطی‌ها در کنار هم می‌توان کلید و پریزهایی مربوط به فضاهای بزرگ را به شکلی منظم نصب نمود.

مزایای قوطی کلید برق گالوانیزه

همان‌طور که اشاره کردیم، قوطی‌های کلید برق در انواع پلاستیکی و فلزی تولید می‌شوند. قوطی‌های گالوانیزه از دوام و استحکام بیشتری برخوردار هستند و در عین حال از مشکلات ناشی از خوردگی نیز رنج نمی‌برند. از مزایای استفاده از قوطی کلید برق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم نیاز به اتصال به زمین در هنگام استفاده با مجراهای فلزی
  • نصب آسان‌تر در دیوار به دلیل وجود چهار پیچ
  • به دلیل برخورداری از سطح داخلی صاف، به سیم‌ها و کابل‌ها آسیبی نمی‌زند
  • از درپوش‌هایی برای عدم نفوذ گچ و سایر مصالحات ساختمانی برخوردار است
  • ورودی و خروجی‌های آن به آسانی و بدون نیاز به ابزاری خاص باز می‌شوند
  • مقاومت بالا در برابر نفوذ آب و آسیب‌های ناشی از خوردگی
  • استحکام بالا در برابر فشارهای مکانیکی

جمع‌بندی

با ورود قوطی‌های کلید برق به بازار و استفاده از آن‌ها در سیم‌کشی برق ساختمان، شاهد کاهش مشکلات متعددی در استفاده از کلید و پریز برق بوده‌ایم. قوطی کلید برق گالوانیزه از انواع این قوطی‌های مفید است که به دلیل استحکام و قیمت مناسب و مقاومت در برابر خوردگی از فروش بالایی برخوردار می‌باشد. در این مطلب به ویژگی‌های قوطی‌های کلید برق گالوانیزه پرداختیم و مزایای استفاده از آن‌ها را شرح دادیم.

 

کاربرد قوطی‌های کلید برق چیست؟

با ورود قوطی‌های کلید برق به بازار و استفاده از آن‌ها در سیم‌کشی برق ساختمان، شاهد کاهش مشکلات متعددی در استفاده از کلید و پریز برق بوده‌ایم. قوطی کلید برق گالوانیزه از انواع این قوطی‌های مفید است که به دلیل استحکام و قیمت مناسب و مقاومت در برابر خوردگی از فروش بالایی برخوردار می‌باشد. در این مطلب به ویژگی‌های قوطی‌های کلید برق گالوانیزه پرداختیم و مزایای استفاده از آن‌ها را شرح دادیم.

📌 مطالب پیشنهادی :

منابع

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.