مقایسه لوله فلکسیبل و لوله فولادی برق

مقایسه لوله فلکسیبل و لوله فولادی برق

2

مقایسه لوله فلکسیبل و لوله فولادی برق

مقایسه لوله فلکسیبل و لوله فولادی برق لوله‌های مجرایی از پرکاربردترین تجهیزاتی هستند که در بخش سیم‌کشی برق یک ساختمان استفاده می‌شوند و در انواع مختلفی تولید و روانه بازار مصرفی می‌گردند. این لوله‌ها به دو شکل لوله فولادی و لوله فلکسیبل ساخته می‌شوند و هر کدام از آن‌ها کاربرد مخصوص به خود را دارند. برای انتخاب بین دو نوع لوله و مجرای مورد استفاده در سیم‌کشی، باید تفاوت‌ها و ویژگی‌های این لوله‌ها را بشناسید. در این مطلب به مقایسه لوله فلکسیبل و لوله فولادی برق می‌پردازیم.

معرفی لوله فولادی برق

لوله فولادی برق از انواع لوله‌های فلزی سفت‌وسخت محسوب می‌شود که برای محافظت از سیم‌کشی برق ساختمان استفاده می‌گردد. کاربرد اصلی این لوله‌ها، محافظت از کابل‌ها و سیم‌ها در برابر عوامل آسیب‌زای محیطی است. مکان‌های باز معمولاً به حفاظتی اضافی برای سیم‌ها نیاز دارند و لوله فولادی برق، ارائه‌دهنده این ویژگی است. این لوله‌ها در مسیر موردنظر، برای عبور سیم‌ها نصب می‌شوند و سپس سیم‌ها و کابل‌ها از درون آن‌ها عبور می‌کنند. مشخصه اصلی لوله فولادی برق را می‌توان سفت‌وسخت بودن آن دانست.

معرفی لوله فلکسیبل برق

معرفی لوله فلکسیبل برق

لوله فلکسیبل یا انعطاف‌پذیر از لایه‌های گوناگونی تشکیل‌شده است و مواد تشکیل‌دهنده آن، پوشش‌های ترموپلاستیک منعطف و سیم‌های فولادی مقاوم در برابر خوردگی هستند. سیم‌های فولادی مارپیچی که در ساختار این لوله‌ها به کار می‌روند، باعث می‌شوند لوله‌ها در برابر فشار مقاومت کنند و نیز انعطاف‌پذیر باشند و رفتار دینامیکی ارائه دهد. این محصول از کاربردی‌ترین تجهیزات برای امر سیم‌کشی برق و کابل‌های مخابراتی است که امر محافظت از سیم‌ها را به خوبی ارائه می‌کند. کاربرد اصلی این لوله‌های منعطف نیز همانند لوله فولادی برق، محافظت از سیم‌ها و کابل‌ها است. این لوله‌ها معمولاً به رنگ مشکی عرضه می‌شوند، اما به رنگ سفید هم به تولید می‌رسند. در ادامه مطلب به مقایسه لوله فلکسیبل و لوله فولادی برق می‌پردازیم.

ویژگی‌های لوله فلکسیبل و لوله فولادی برق

اگر بخواهیم به ویژگی‌های لوله فلکسیبل بپردازیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • انعطاف‌پذیری ویژگی اصلی آن‌ می‌باشد
  • در برابر کشش و چرخش مستحکم است و دوام خوبی دارد
  • در به فشارهای بالا، مقاوم است
  • طول عمر بالایی دارد
  • در برابر حرارت مقاوم است
  • سرعت نصب بالایی دارد
  • در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی دارای مقاومت خوبی است
  • قابلیت بازیافت دارد و به چرخه تولید برمی‌گردد

از طرف دیگر ویژگی‌های لوله فولادی برق به شرح زیر است:

  • دو سر رزوه می‌باشد و می‌تواند با اتصالات مختلف به کار رود
  • از انعطاف نسبی برخوردار است و با دستگاه‌های مخصوص خم می‌شود و شکل می‌گیرد
  • می‌توان در پروژه، آن‌ را به اندازه‌های موردنیاز برش داد
  • دوام و استحکام فوق‌العاده‌ای دارد و از طول عمر بالایی برخوردار است
  • از فولاد روکش‌داده شده ساخته می‌شود
  • اگر از فولاد معمولی باشد، در برابر رطوبت آسیب‌پذیر است مگر آنکه گالوانیزه شود یا از جنس فولاد ضدزنگ باشد
  • قابلیت نصب توکار و روکار را دارا است

تفاوت‌های لوله فلکسیبل و لوله فولادی برق

بسیاری از پروژه‌ها و سیم‌کشی‌های مجرایی به انتخاب بین سیستم‌های حفاظت کابلی سخت و انعطاف‌پذیر نیاز دارند. این انتخاب به عوامل متعددی چون تداوم عملکرد، رتبه‌بندی‌ها، تأییدیه‌ها، الزامات و استانداردها وابسته است. برای مقایسه لوله فلکسیبل و لوله فولادی برق در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که لوله فولادی برق توانایی تحمل فشار بیشتری دارد، اما لوله فلکسیبل یا انعطاف‌پذیر توانایی عبور از مکان‌هایی را دارد که از عهده لوله‌های سفت‌وسخت خارج می‌باشد. در زیر به تفاوت‌های مهم لوله فلکسیبل و لوله فولادی برق اشاره شده است:

حفاظت در برابر خوردگی

انتخاب بین سیستم‌های صلب و انعطاف‌پذیر با الزامات مقاومت در برابر خوردگی، به جنس لوله‌ها وابسته است. اگر لوله فولادی برق از جنس فولاد ضدزنگ یا گالوانیزه باشد، مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. اما فولاد معمولی از این منظر آسیب‌پذیر است. از سوی دیگر باید گفت که لوله‌های فلکسیبل از مقاومت بالایی در برابر خوردگی برخوردار هستند.

رتبه‌بندی هادی‌های ورودی سیستم

هر دو سیستم صلب و انعطاف‌پذیر، دارای مشخصات هادی‌های ورودی هستند که با سیستم‌های استاندارد و رتبه‌بندی سازمان‌های مختلف مشخص می‌شوند. این رتبه‌بندی‌های ورودی تضمین می‌کنند که کل سیستم برای شرایط غوطه‌وری در آب، ضد مایعات، مقاومت در برابر باران یا غوطه‌وری موقت چه نوع کارایی از خود نشان می‌دهند. درک روشن از این الزامات رتبه‌بندی برای هادی‌های ورودی، برای انتخاب محصولی که دارای رتبه‌بندی ورودی مناسب و تائیدشده برای کابل‌های موردنظر باشد، اهمیت دارد. باید توجه داشت که این رتبه‌بندی‌ها در مقایسه لوله فلکسیبل و لوله فولادی برق با هم متفاوت هستند.

درجه‌بندی دمای سیستم سیم‌کشی

سیستم‌های مجرای صلب ذاتاً دارای درجه‌بندی دمای بسیار بالایی برای سیم‌های بدون روکش یا روکش‌شده هستند. اما سیستم‌های مجرایی انعطاف‌پذیر از درجه تحمل دمایی کمتری بهره می‌برند.

انتقال اندازه‌ها و تعداد کابل‌های مختلف

بر اساس الزامات نصب، لوله‌ها ممکن است نیاز به انتقال اندازه‌ها و تعداد مختلفی از کابل‌ها و سیم‌ها داشته باشند. هر چه تعداد سیم‌ها یا قطر آن‌ها افزایش یابد، لوله فولادی برق سفت‌وسخت کارایی بیشتری خواهد داشت. چون در اندازه‌های بزرگ‌تری به تولید می‌رسد.

شرایط محیطی پروژه

عامل دیگری که در مقایسه لوله فلکسیبل و لوله فولادی برق باید به آن اشاره کرد، این است که شرایط محیطی پروژه در انتخاب بین این دو بسیار تأثیرگذار می‌باشد. مثلاً اگر محیط نصب، تنگ باشد یا از محیط صعب‌العبور بگذرد، بهتر است از لوله انعطاف‌پذیر استفاده شود یا اگر نیاز به پشتیبان‌های کمتری در بین مسیر عبور مجرا باشد، استفاده از لوله فولادی برق توصیه می‌شود.

نصب توکار یا روکار

نصب توکار لوله فلکسیبل از سوی متخصصان توصیه نمی‌شود و بهتر است در استفاده‌های توکار به سراغ لوله فولادی برق سفت‌وسخت رفت.

این نکته نیز نباید فراموش شود که استفاده توأمان از لوله فلکسیبل و لوله فولادی برق نیز ممکن است و می‌توان در هر مکانی از پروژه از لوله متناسب با آن محیط بهره جست. انتقال بین سیستم‌های صلب و انعطاف‌پذیر را نیز می‌توان با استفاده از کاهنده‌ها، بزرگ‌کننده‌ها، لوازم جانبی مبدل و رزوه کاری انجام داد.

جمع‌بندی

لوله‌های فلکسیبل ولوله‌های فولادی برق هر دو از کیفیت مناسبی برخوردار هستند و به‌خوبی از عهده محافظت از سیم‌ها برمی‌آیند. در این مطلب سعی کردیم به مقایسه لوله فلکسیبل و لوله فولادی برق بپردازیم تا انتخاب آگاهانه‌تری را برای شما عزیزان میسر کنیم.

منابع

جهت خرید لوله گالوانیزه با ما تماس بگیرید …

 

مقایسه لوله فلکسیبل و لوله فولادی برق

لوله‌های فلکسیبل ولوله‌های فولادی برق هر دو از کیفیت مناسبی برخوردار هستند و به‌خوبی از عهده محافظت از سیم‌ها برمی‌آیند. در این مطلب سعی کردیم به مقایسه لوله فلکسیبل و لوله فولادی برق بپردازیم تا انتخاب آگاهانه‌تری را برای شما عزیزان میسر کنیم.

📌 مطالب پیشنهادی :

لوله برق گالوانیزه

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.