اصول و روش نصب لوله فولادی برق

0 45

اصول و روش نصب لوله فولادی برق

پیمانکار یا اجرا کننده تاسیسات برقی نظیر لوله فولادی برق، بمنظور هماهنگی و اجتناب از دوباره کاری، باید قبلاً نقشه های ساختمانی و تاسیساتی را مورد بررسی و مطالعه دقیق قرارداده و ترتیب انجام عملیات مربوط به لوله کشی برق و اجرای تاسیسات برقی را به نحوی فراهم آورد که با سایر فعالیت های ساختمانی هماهنگ بوده و باعث تداخل و تاخیر در آن نشود.

حداقل فاصله بین لوله های برق و سایر لوله های تاسیساتی از قبیل لوله آب، بخار، گاز و یا امثال آن نباید کمتراز ۱۵ سانتیمتر باشد.

برای لوله های با قطر ۲۵ میلیمتر میتوان از خم کن دستی استفاده کرد لیکن برای لوله های با قطر بیش از ۲۵ میلیمتر باید از ماشین خم کن استفاده کرد.

انحنای لوله هایی که در داخل کارگاه خم میشود، در صورتیکه لوله حاوی هادی های بدون روکش سربی باشد، نباید از ۸ برابر قطر لوله کمتر باشد و در صورتیکه لوله برق حاوی هادی های دارای روکش سربی باشد، شعاع انحنای آن ۱۲ برابر قطر لوله برق باید درنظر گرفته شود.

تعداد خمها در مسیر لوله کشی بین دو نقطه اتصال مکانیکی، مانند دو جعبه، جعبه تقسیم یا جعبه کلید و پریز و یا یک جعبه و یک بوشن و یا دو بوشن، در صورتیکه تعداد خمها از چهار خم ۹۰ درجه، مجموعا ۳۶۰ درجه بیشتر گردد باید از جعبه کشش استفاده شود.

لوله های برق تو کار باید حداقل ۱۵ میلیمتر زیر سطح تمام شده دیوار یا سقف نصب شود.

محل و فاصله بستهای لوله های برق روکار بوسیله مهندسین ناظر تاسیسات برق تعیین میگردد، لیکن فاصله بستها نباید از ۴۰ سانتیمتر کمتر و از ۱۰۰ سانتیمتر بیشتر باشد.

بستهای لوله های فولادی برق باید بوسیله رول پلاک و پیچ به دیوار یا سقف محکم شود. در مواردیکه لوله برق بروی سطح فلزی نصب میشود ،باید از پیچ های فولادی مخصوص فلز استفاده شود و در صورتیکه لوله در روی سطح چوب نصب شود، پیچ های مخصوص چوب باید بکار برده شود. استفاده از میخ بمنظور محکم کردن لوله ها ی برق، جعبه ها، جعبه های تقسیم، چراغها و غیره مجاز نمیباشد.

در لوله کشی روکار در صورتیکه از لوله های فولادی برق سیاه، لوله خام بدون رنگ، استفاده شود، کلیه لوله ها، جعبه ها و سایر وسایل مربوطه، باید با یکدست رنگ ضد رنگ و یا رنگ ثانویه پوشانده شود. نصب لوله های فولادی سیاه در مکانهای تر یا در خارج ساختمان ها و فضای آزاد مجاز نخواهد بود و در این مکانها باید از لوله فولادی گالوانیزه گرم استفاده گردد.

لوله های فولادی برق، در سقف کاذب نباید روی رابیتس نصب گردد، بلکه این گونه لوله ها را باید از سقف اصلی عبور داد.

درجریان لوله کشی روکار در مکانهای بارطوبت بالا در داخل ساختمان ها، لوله کشی روکار باید به نحوی انجام شود که بین تمامی لوله های برق، جعبه ها و سایر لوازم مربوط به آن با دیوار یا سطح اتکایی حداقل ۶ میلیمتر فاصله وجود داشته باشد.

 

به شما بازدید کننده محترم پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصول مورد نظرتان با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید .



امتیاز مطلب post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.