فرآیند تولید لوله درزدار

0 0

فرایند تولید لوله درزدار

توسعه لوله‌های فولادی در صنعت مدرن را می‌توان تا اوایل دهه ۱۸۰۰ ردیابی کرد. درسال ۱۸۱۵، ویلیام مرداک یک سیستم لامپ آتش زغال اختراع کرد. برای هماهنگ کردن کامل شهر لندن با این چراغ‌ها، مرداک بشکه را از بازیافت تفنگ‌های دور ریختنی کنار هم جمع کرد و با آنها خط لوله ممتد برای انتقال گاز زغال‌سنگ استفاده کرد. زمانی که سیستم روشنایی اش مورد استفاده قرار گرفت، تقاضا برای لوله‌های فلزی بلند شزوع شد که رای تولید لوله‌های کافی جهت برآورده کردن این تقاضا، طیف وسیعی از مخترعان کار بر روی توسعه فرایندهای تولید لوله جدید را آغاز کردند.

 

اولین روش برای تولید ارزان و سریع لوله‌های فلزی توسط جیمز راسل در سال ۱۸۲۴ ثبت شد. در این روش، او لوله‌ها را با اتصال به قسمت‌های مخالف یک نوار آهن صاف تولید کرد. وی ابتدا فلز تا جایی که قابل‌انعطاف بود حرارت داد، سپس لبه‌های آن به هم متصل کرد و با استفاده از یک چکش محکم به هم جوش میداد و فرایند تولید لوله راسل با گذشتن از میان یک شیار و آسیاب بادی به پایان می رسید. با این حال، روش راسل برای مدت طولانی مورد استفاده قرار نگرفت زیرا در سال بعد، کمسیون کاخ سفید یک روش بهتر برای ساخت لوله‌های فلزی که به اصطلاح فرآیند جوشکاری تهجوش نامیده می شود ایجاد کرد. در این روش، ورقه‌های نازک آهن حرارت داده می شوند تا دهانه مخروطی آن ها شکل بگیرد.

 

هنگامی که فلز از دهانه باز می‌شود، لبه‌های آن بالا رفته و شکل لوله به خود میگیرد سپس دو انتهای آن به هم متصل می شود و لوله تولید می شود.

به تدریج پیشرفت‌هایی در تولید لوله در کاخ سفید بوجود آمد. جان مون یکی از مهم‌ترین نوآوری‌ها را در سال ۱۹۱۱ معرفی کرد. او روش فرآیند مستمر را پیشنهاد کرد که در آن یک کارخانه تولیدی می‌تواند لوله را در یک جریان بی‌پایان تولید کند. او برای این منظور ماشین‌آلات مخصوصی ساخت و بسیاری از کارخانجات تولید لوله آن را تصویب کردند.

در حالی که فرایندهای لوله‌های با درز جوش در حال توسعه بود، نیاز به تولید لوله‌های فلزی بدون درز نیز ایجاد شد. در سال ۱۸۹۵ اولین نیروگاه تولید لوله‌های بدون درز ساخته شد.

لوله‌های بدون درز ( Seamless ) لوله هایی هستند که هیچ گونه درز جوشی ندارند. آن‌ها ابتدا با حفر سوراخی در وسط یک استوانه جامد ایجاد شدند. این روش در اواخر دهه ۱۸۰۰ توسعه داده شد. این نوع لوله‌ها برای فریم‌های دوچرخه ایده‌آل بودند چون دیواره‌ای نازک دارند، همچنین سبک و محکم هستند. با ساخت دوچرخه و تولید خودرو، لوله‌های بدون درز هنوز برای بنزین و خطوط نفت مورد نیاز بودند. این تقاضا آنقدر بالا رفت که ذخایر نفتی بزرگ‌تر بوجود آمدند.

 

فرآیند تولید لوله سیاه:

سیر تکاملی لوله ها بسیار جالب است زیرا این محصولات از بدو ورود به بازار به شدت مورد توجه واقع شده و به سرعت تکامل یافته اند به گونه ای که امروزه شاهد فراوانی آن ها در بازار هستیم. لوله در چرخه فولاد سازی از ماده اولیه ورق فولادی تهیه می‌گردد اما اگر بخواهیم از ابتدای فرایند تولید بگوییم کلیه مقاطع از ۴ ماده اولیه به شرح زیر تولید و روانه بازار می‌شوند:

  • تختال
  • شمش فولادی
  • شمشه
  • شمشال

برای تولید این محصول ابتدا فرم دهی به شیوه‌های متداول صورت گرفته و درز حاصل از اتصال دو لبه بعد از جوشکاری ایجاد می‌گردد که در ادامه انواع روش‌های تولیدی لوله سیاه درزدار را مفصلا شرح خواهیم داد و شما را با روند تولید این محصول تا لحظه ورود به بازار و کاربرد آن آشنا خواهیم کرد. آخرین مرحله مربوط به برش در اندازه‌های دلخواه است و پس آن نیز نوبت به بررسی محصولات بر اساس آنالیزهای مربوطه می‌رسد.

فعالیت و نتایج حاصل از این بخش در دو دسته تست شده و تست نشده قرار می‌گیرد. محصولات تست شده بدون نشتی و کاملا صحیح با تبعیت از استانداردها برای فروش آماده می‌شوند و محصولاتی که تست مردود نام دارند نشست داشته و برای اصلاح به انبار ضایعات هدایت می‌شوند.

 

 

به شما بازدید کننده محترم پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره محصول مورد نظرتان با شماره تلفن زیر تماس حاصل فرمایید .




امتیاز مطلب post
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.