لوله‌ آهنی گالوانیزه

2

لوله‌ آهنی گالوانیزه

لوله گالوانیزه چیست ؟

لوله‌ آهنی گالوانیزه

لوله‌های گالوانیزه لوله‌های فولادی هستند که برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی در پوشش محافظ روی، فرو رفته‌اند. لوله کشی گالوانیزه معمولاً در خانه‌های ساخته شده قبل از سال ۱۹۶۰ نصب‌ می‌شد. هنگامی که اختراع شد، این نوع لوله جایگزینی لوله‌های سرب برای خطوط آبرسانی بود.

دسته بندی لوله های گالوانیزه نوع گالوانیزاسیون

لوله های گالوانیزه خود در دو دسته قرار می گیرند:

  • لوله گالوانیزه سرد
  • لوله گالوانیزه گرم

لوله گالوانیزه سرد

در این روش نمک روی را داخل محلول آبی یا اسیدی (الکترولیت) ریخته و به محصول اسپری الکترولیز می شود. ضخامت لایه گالوانیزه در این روش در حدود ۲۰ میکرون است. در این روش ظاهر گالوانیزه سرد ، براق و یک نواخت است. در بهترین شرایط یک نوع سردا تا ۵ یا ۸ سال عمر مفید دارد .

فلزاتی که گالوانیزه سرد می‌شوند، به دلیل سطحی بودن پوشش در صورت ایجاد خراش عمیق بر روی سطح آن‌ها، دچار اکسیداسیون در لایه‌های زیرین می‌شوند. همین روند یکی از علل عمر کوتاه این نوع گالوانیزه است.

کاربرد این روش گالوانیزاسیون بیشتر در صنایع ساخت خودرو، پیچ، مهره، قطعه سازی و همچنین پوشش دهی فلزاتی که مصارف بهداشتی دارند یا لوله‌ها با ضخامت کم هستند.

لوله گالوانیزه گرم

در این روش محصول نظر را در وان‌های روی مذاب با دمای ۴۶۰ درجه سانتی‌گراد غوطه ور می‌کنند. سپس از خروج از وان، لایه روی، با نانو و کربن واکنش انجام می شود و به این دلیل که بین فولاد و روی مذاب نیز واکنش شیمیایی صورت می گیرد و لایه مرکب بعد از آهن روی، تشکیل می شود در نتیجه به لایه های مقاوم در برابر تبدیل می شود. خوردگی و زنگ زدگی و سایش ایجاد می‌کند . این فرآیند در روی بالا صورت می‌گیرد مولکول‌های آهن و فلزات باهم درگیر شده و فلز روی درون درون آن نفوذ می‌کند و به همین دلیل حفاظت و عمر مفید محصول با گالوانیزاسیون گرم بیشتر از گالوانیزه سرد است. عمر مفید لوله های گالوانیزه گرم بین ۲۵ تا ۳۰ سال است.

ضخامت لایه گالوانیزه در این روش بین ۴۰ تا ۱۲۰ میکرون است که این میزان روی پذیری بسته به سایز و ضخامت محصول مورد نظر است. ظاهر لایه روی در روش گالوانیزه گرم، مات و کدر و به رنگ طوسی است و سطح یک نواخت و صافی ندارد.

بهترین قیمت موجود در بازار و ارسال به تمام نقاط تهران و ایران.
جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ☎ ۰۲۱۴۹۹۸۶۰۰۰  داخلی ۱۰۰ تماس بگیرید

کاربرد این روش گالوانیزاسیون بیشتر برای استفاده در محصولات آهنی که درمحیط باز و فضای خارجی استفاده می شود مانند دکل های مخابراتی، گارد ریل جاده ها، دکل های فشار قوی برق، لوله های آب با ضخامت بالا و تیرهای برق است.

لوله گالوانیزه

لوله های گالوانیزه لوله های فولادی هستند که با یک لایه فلز مس از طریق فرآیندی به نام گالوانیزه سرد – گرم پوشانده می شوند. استفاده از فلز مس به عنوان پوشش این لوله باعث افزایش مقاومت این لوله ها در برابر عوامل خورنده می شود. با توجه به کاربرد گسترده این نوع لوله در صنایع مختلف، این لوله ها در اندازه ها و ابعاد مختلف و با ضخامت پوشش متغیر تولید می شوند. قیمت این نوع لوله به نوع فرآیند پوشش، ضخامت پوشش، اندازه و ابعاد و برند سازنده بستگی دارد. در اینجا لیست قیمت انشعاب سه متری لوله گالوانیزه تابان پارس را مشاهده می کنید. بدیهی است با توجه به نوسانات قیمت فولاد و محصولات فولادی، قیمت این نوع لوله ها به صورت روزانه محاسبه می شود.

انواع لوله فولادی برق

هنگام نصب، لوله های گالوانیزه شبیه به رنگ نیکل به نظر می رسند. اما با افزایش سن، لوله گالوانیزه بسته به محیط اطراف ممکن است بسیار کدر، روشن یا تیره به نظر برسد. همچنین خانه هایی را دیده ایم که لوله های آب در آن رنگ آمیزی شده است، بنابراین تشخیص آن در نگاه اول دشوار است.

 

لوله گالوانیزه چیست؟

لوله گالوانیزه همانند بسیاری دیگر از انوع لوله، وظیفه انتقال مایعات مختلف و در مواردی بعضی از انواع گازها را بر عهده دارد؛ اما به دلیل گران‌تر بودن این نوع نسبت به لوله‌های دیگر، استفاده از این محصولات در تمام پروژه‌ها توصیه نمی‌شود و در شرایط خاص کاربرد دارند. اگر می‌خواهید بدانید لوله گالوانیزه چیست، با این مقاله همراه باشید تا اطلاعات کاملی در مورد این مقطع فلزی در اختیار شما بگذاریم.

کاربرد گالوانیزاسیون برروی لوله آهنی چیست؟

کاربرد این روش گالوانیزاسیون بیشتر برای استفاده در محصولات آهنی که درمحیط باز و فضای خارجی استفاده می شود مانند دکل های مخابراتی، گارد ریل جاده ها، دکل های فشار قوی برق، لوله های آب با ضخامت بالا و تیرهای برق است.

📌 مطالب پیشنهادی :

5/5 - (3 امتیاز)

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.